Startpagina
Interview met Roel
Terug naar Home | Daar moet je Roel voor hebbenInterview met Roel Burgman | Daar moet je Roel voor hebbenCurriculum Vitae | Roel Burgman | Daar moet je Roel voor hebbenReferenties | Roel Burgman | Daar moet je Roel voor hebbenContact | Roel Burgman | Daar moet je Roel voor hebben TwitterFacebookLinkedIn
Wees eens lief!
Het is niet zo moeilijk om die knoop te ontwarren. "Wees eens lief, zeg ik regelmatig. Daar schrikken mensen van. Lief? Hoezo? En dan leg ik uit dat als jij iets van een ander wil en je lief bent voor die ander, dat dan deuren makkelijker open gaan.”
 
Roel Burgman
Roel Burgman
DaarmoetjeRoelvoorhebben.nl
 
In gesprek met bruggenbouwer Roel Burgman  

Als productiemanager bij de KRO en als zakelijk directeur bij de AVRO, was Roel Burgman verantwoordelijk voor het organisatorisch en financieel reilen en zeilen van deze omroeporganisaties. “Hoe je een gezonde, efficiënte club bouwt en houdt, dat zit me in het bloed,”, zegt hij. Met zijn kwaliteiten als bruggenbouwer maakt hij de verbinding tussen de zakelijke en de creatieve wereld binnen verschillende organisaties. Roel: “Alles draait om communicatie.”


Begeleiding van veranderingsprocessen
Bevlogen praat hij over zijn visie hoe medewerkers van een school, een omroep, een theater, museum of andere instelling met elkaar in een ideale situatie samenwerken. Hij kent als geen ander de problematieken van dit soort organisaties. “Overal waar creatieve geesten werken in een club die ook financieel gezond moet blijven, heb je te maken met botsende belangen, zeker nu er vaak drastisch bezuinigd moet worden. Ik ken dat goed vanuit mijn werk bij bijvoorbeeld de omroep of als directeur van een beroepsopleiding. Daar werken mensen die bezig zijn met een creatief proces. Dat zijn professionals in hun vak; enthousiaste, bevlogen mensen. Ik heb vaak meegemaakt dat de creatieven zich beperkt voelen in hun mogelijkheden en er botsingen ontstaan met de mensen die zakelijk verantwoordelijk zijn en op praktisch vlak de mogelijkheden scheppen voor de mensen op de vloer om hun werk te kunnen doen. Gek genoeg hebben beide partijen dezelfde missie en zitten ze op dezelfde lijn, maar ontstaat er vaak door miscommunicatie een probleem. “Als zo’n probleem niet zonder meer uit de wereld geholpen kan worden, dan moeten ze Roel hebben”, zegt hij lachend. “ Waarom? Omdat ik beide talen spreek. Ik ben pragmatisch, maar kan ook met iemand mee dromen. Ik snap het zakelijke belang; dat was in mijn vorige functies ook mijn eerste belang, maar ik begrijp heel goed de passie van de man of vrouw die op de werkvloer staat. En ik ben in staat om die twee werelden bij elkaar te brengen. Hoe? Met oprechte interesse, door niets op te dringen en mensen zelf te laten inzien wat belangrijk is voor de club en dus voor zichzelf.”


Wees eens lief!

Roel is als een tolk/vertaler, maar dan binnen 1 en hetzelfde taalgebied. “We spreken allemaal dezelfde taal, maar toch verstaan we elkaar niet. Dat is toch gek? Mijn ervaring is dat met goed doorvragen blijkt dat de botsende belangen vaak ondergeschikt zijn. Het zijn de emoties die in de weg zitten. En door miscommunicatie worden kwesties alleen maar groter, complexer en krijgen mensen onontwarbare spaghetti in hun hoofd. Het is niet zo moeilijk om die knoop te ontwarren. Wees eens lief, zeg ik regelmatig. Daar schrikken mensen van. Lief? Hoezo? En dan leg ik uit dat als jij iets van een ander wil en je lief bent voor die ander, dat dan deuren makkelijker open gaan.”

Roel ontdekte in zijn functies als zakelijk verantwoordelijke bij de KRO en AVRO dat hij gek genoeg een vertrouwensman was voor veel medewerkers. “ Dat ging als vanzelf”, zegt hij. “Mensen kwamen bij me langs om te sparren, te spiegelen. Iemand vond het bijvoorbeeld moeilijk aan de direct leidinggevende iets te vragen en kwam dan bij mij langs voor advies. Dat soort dingen. Ik heb mijn werk altijd met ongelooflijk veel plezier gedaan, maar ontdekte dat vooral dat verbinden en bruggenbouwen mij de meeste voldoening gaf. Met “daar moet je Roel voor hebben” , kan ik me helemaal toeleggen op dat aspect.

Omdat mensen er toe doen
Hoe het komt dat hij binnen een organisatie al snel de bruggenbouwer en de vertrouwensman wordt, vindt Roel lastig te beantwoorden.

Roel Burgman



“Het heeft er volgens mij mee te maken dat ik transparant ben. Ik doe wat ik zeg en ik zeg wat ik doe. En dat is soms ook best hard. Ik bak niet alleen zoete broodjes, want uiteindelijk draait het erom dat zowel de zakelijke als inhoudelijke targets gehaald gaan worden. Als het maar eerlijk en oprecht is, waarbij je natuurlijk de juiste dingen, op de juiste momenten zegt.” Ook handelt hij veel vanuit zijn hart: “Het wordt tijd dat we veel meer onze vrouwelijke management kwaliteiten gaan gebruiken. ‘Verbinden’ in plaats van ‘polariseren’ en ‘aandacht geven’ in plaats van ‘negeren’. Daar wordt een bedrijf (en de wereld!) veel mooier en beter van. Ik hou in ieder geval altijd in mijn achterhoofd waarom ik dit doe: Omdat mensen er toe doen.”

Pieker niet! Het loopt toch anders
“Dat is mijn lijfspreuk”, aldus Roel. De mensen met wie ik heb samengewerkt en samenwerk, zijn bevlogen en willen het beste resultaat. Het moet goed worden: de les in de klas of de reportage op tv. Deze professionals zijn vaak ook mensen die de controle willen houden over de gang van zaken. Het is heel verfrissend om dan af en toe te denken: ‘pieker niet! Het loopt toch anders’. Dat geeft rust en ook weer ruimte in het hoofd.”.


Management van artiesten en presentatoren
Met “daar moet je Roel voor hebben”, slaat hij niet alleen bruggen tussen mensen en geeft advies op maat in specifieke werksituaties, maar introduceert Roel ook zijn eigen visie op het management voor artiesten en presentatoren. Roel: “Het managen van artiesten is complex en is gebaseerd op meerdere pijlers: als manager moet je een slim en effectief publiciteitsbeleid hanteren, je bent vertrouwenspersoon in crisissituaties, maar je moet er ook zijn om af en toe een banaantje te pellen. En daarnaast ben je als manager ook nog eens verantwoordelijk voor het binnenslepen van het beste contract. Mijn overtuiging is dat deze functies niet door 1 en dezelfde persoon kunnen worden uitgevoerd. Wat ik goed kan, is het zakelijke deel en aan mij heb je een goeie wanneer er een coach en/of klankbord nodig is. Daar ben ik voor in te huren. Niet voor het pellen van de banaan of het regelen van interviews of het bepalen van de beste marketing strategie, dat kunnen andere mensen veel beter. Mijn kracht zit in het onderhandelen en het adviseren en motiveren van de artiest. Namens de artiest of presentator zit ik met opdrachtgevers rond de tafel en maak de beste deal. De artiest zit vervolgens niet aan mij vast met een bepaald percentage van zijn of haar inkomsten. Nee, heel helder: ik werk op uurtarief, dus of het om een miljoenencontract gaat of om een contract van een paar duizend euro, ik reken mijn uren en werk net zo hard voor dat miljoenencontract als voor die eenmalige kleinere klus. Je kennis inhuren bij specialisten en vooral ook veel zelf doen, is meer van deze tijd.”  

 
   
  Informatie Nieuwsbrief